Płyn do spryskiwaczy.
Płyn do spryskiwaczy to mieszanina wody, substancji powierzchniowo czynnych, dodatków zapachowych oraz, w przypadku płynu zimowego, środków zapobiegających zamarzaniu.
Z szeregu mediów eksploatacyjnych przywiązujemy do niego najmniejszą wagę. Zwykle podstawowym czynnikiem decydującym o zakupie tego produktu jest jego cena. Poza ceną zwracamy uwagę na zapach, temperaturę zamarzania oraz zmywalność brudu.
Wybór płynu do spryskiwaczy powinien być bardziej świadomy. Płyny różnią się znacznie zawartością środków powierzchniowo czynnych. Zbyt mała ich ilość może powodować konieczność użycia znacznie większej ilości specyfiku do oczyszczenia szyby niż płynu o odpowiednich parametrach. W najlepszych dostępnych na rynku znajduje zwykle znajduje powyżej 5% substancji czynnych. Wiele płynów może zawierać substancje szkodliwe dla lakierów oraz tworzyw stosowanych w konstrukcji nadwozi samochodowych np. plastikowych kloszach reflektorów ksenonowych.
Szczególnie ważne jest sprawdzanie jakości płynów zimowych. Pomimo norm, i zakazu stosowania w ich produkcji alkoholu metylowego, nadal dostępne są płyny zimowe zawierające tę, szkodliwą dla zdrowia, substancję. Płyny zawierające alkohol metylowy bardzo dobrze myją szyby i nie zamarzają, ale mogą przyczynić się do problemów zdrowotnych użytkownika. Powodem zatrucia metanolem zawartym w płynach jest jego dobra wchłanialność przez drogi oddechowe. W czasie długiej jazdy samochodem, przy częstym używaniu płynu do spryskiwaczy, stężenie metanolu może osiągnąć nawet 1300 mg/m3. Dopuszczalne, czyli bezpieczne, stężenie metanolu wynosi 100 mg/m3. Im mniejsza kabina, tym większe stężenie substancji, a co za tym idzie większe zagrożenie dla zdrowia.
Każdy bezpieczny płyn do spryskiwaczy musi legitymować się certyfikatami Państwowego Zakładu Higieny oraz Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji.
Płyny do spryskiwaczy zawierające metanol, powinny posiadać na opakowaniu ostrzeżenia: H226 (łatwopalny), H302 (szkodliwy po połknięciu), H312 (szkodliwy po kontakcie ze skórą), H332 (szkodliwy podczas wdychania) i H370 (powoduje uszkodzenia nerwu wzrokowego i ośrodka układu nerwowego).
Lepsze jakościowo płyny posiadają domieszkę gliceryny. Jej głównym zadaniem jest ochrona dysz spryskiwaczy przed zamarzaniem. Stosowane są również dodatki substancji spowalniających odparowanie alkoholu, co ma istotne znaczenie przy oczyszczaniu szyb w samochodzie, który jest wychłodzony po dłuższym, szczególnie zimowym, postoju.
Wiele płynów wysokiej jakości posiada w swym składzie dodatki będące wytworem nanotechnologii. Stosowanie tych substancji ma na celu lepsze oczyszczanie szyb oraz ochronę wycieraczek przed zużyciem. Zadaniem nanocząsteczek jest wyrównywanie niewidocznych gołym okiem nierówności szyby, a co za tym idzie bardziej wydajną pracę wycieraczek oraz ograniczenie tarcia, mającego największy wpływ na ich zużycie. Należy jednak podchodzić do tego z odpowiednim dystansem. W jednym płynie nanotechnologia faktycznie spełnia swoje zadanie i zastosowanie jej przynosi wymierne korzyści, niestety w innym może okazać się jedynie chwytem marketingowym.
Płyn do spryskiwaczy ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Opłaca się kupić sprawdzony i certyfikowany produkt wysokiej jakości. Dzięki temu płyn będzie skuteczny w działaniu, a my nie będziemy musieli martwić się o własne bezpieczeństwo.